Een dag uit het leven van… Janine Sloof, redactie-assistente Business Contact
Om 08:10 uur loop ik de trap naar perron 3 van het station van Haarlem op. Ruim op tijd voor de trein naar Amsterdam. Op de een of andere manier is het elke ochtend opnieuw een race tegen de klok. Ik sta op tijd op. Daar ligt het niet aan. Maar goed, ook vandaag is het weer gelukt.
Bij Business Contact verschijnt een interessante selectie aan boeken die je vanuit verschillende gezichtspunten helpen je werkdag en je leven op zo’n manier in te richten dat je er zoveel mogelijk resultaat en voldoening uit haalt . Met collega Sandra had ik het er onlangs over dat het me leuk lijkt een boek te lezen of te maken dat specifiek gaat over het ochtendritueel. Die paar uurtjes voordat je echte werkdag begint. Hoe ziet dat bij andere mensen eruit? Wat zijn goede manieren om je dag echt lekker te beginnen? Ik verheug me op de Nederlandse editie van How to have a good day van Caroline Webb die Business Contact dit voorjaar uitbrengt. Wie weet zegt zij ook hier iets over.
In de trein lees ik het laatste hoofdstuk van een Franse roman, waarover we enthousiaste verhalen hebben gehoord. De vraag is of wij dat enthousiasme delen en ook of het boek zou passen bij Atlas Contact.
Alle redacteuren zijn continue op zoek naar uitzonderlijke titels en schrijvers uit binnen- en buitenland. Ze lezen zich een slag in de rondte. Af en toe wordt mij gevraagd een Franse roman te beoordelen, wat ik met ontzettend veel plezier doe. Ook lastig. Dit boek is ontzettend leuk, maar over of het echt past bij Atlas Contact heb ik mijn twijfels.
Het is nu drie jaar geleden dat ik in dienst kwam bij Uitgeverij Atlas Contact als redactieassistente Fictie. Meteen vanaf het begin had ik het enorm naar mijn zin. Jarenlang had ik bij een grote multinational gewerkt waar je altijd maar een klein schakeltje in het hele proces bent. Bij de uitgeverij daarentegen maak je het proces van het ontstaan van een boek van het begin tot het einde mee.
Deze zomer heb ik mijn plek bij Fictie verruild voor dezelfde functie bij Business Contact. Ander soort boeken, een ander soort auteurs, een ander team, maar de kerngedachte is dezelfde: mooie boeken uitbrengen die levens verrijken en soms zelfs veranderen.
Zoals elke ochtend open ik allereerst mijn inbox en beantwoord die mailtjes die dringend zijn. Dan sluit ik bewust mijn mail en begin ik met het uitwerken van het gesprek dat redacteur Sandra had met Duncan Stutterheim, naar aanleiding van zijn lezing over passie en sociaal ondernemen bij TEDx Amsterdam. Binnenkort verschijnt zijn verhaal in boekvorm. Het is een boeiend gesprek en de tijd vliegt. Voor ik het weet is het half 12: tijd voor onze productievergadering.
Tijdens de productievergadering realiseer ik me weer eens hoeveel erbij komt kijken voor een boek in de boekhandel ligt. De boeken die we bespreken zijn in verschillende stadia. Van de een is net een tweede proef retour, de ander moet nog uitgebreid geredigeerd en persklaar gemaakt worden door een externe redacteur en weer een ander ligt bij de vormgever. Het maken van een boek is echt maatwerk.
’s Middags werk ik de contractendatabase bij, beantwoord mijn mails en stuur het zojuist verschenen Business modellenboek uit naar auteurs, vormgevers en vertaler. Ik sluit de dag af met een brainstorm voor een geheim project waar ik helaas nog niets over mag zeggen.