Spiegelzaal van onze tijd

Chris van der Heijden

Linda. en de Nederlandse samenlevering

Iedereen leest tegenwoordig LINDA. En dat is snel gegaan. Van alle Nederlandse mediamerken is dit het enige dat zó snel zó succesvol is geworden. Hoe is het mogelijk, vraagt Chris van der Heijden zich af in Spiegelzaal van onze tijd. Het zegt iets over ons en onze samenleving, maar wat? Van der Heijden laat zien dat de groei van LINDA. samenhangt met een verschuiving in de Nederlandse journalistiek. In plaats van politiek, economie en maatschappij staan steeds vaker ‘zacht-journalistieke’ onderwerpen centraal als sport, mode, eten, reizen en spiritualiteit. In plaats van aandacht voor de publieke zaak kwam er belangstelling voor de persoonlijke zaak, het individu. En die verschuiving in de journalistiek weerspiegelt die in de samenleving: wie LINDA. leert kennen, leert het huidige Nederland kennen.
€ 19,99 Paperback / softback Op voorraad
ISBN
9789045033815
Pagina's
272
Type
Paperback / softback
Afmeting
211 mm x 135 mm x 25 mm
Gepubliceerd
september 2017
Taal
Nederlands
Uitgever
Atlas-Contact
Imprint
Atlas Contact


Leestips ontvangen

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws over boeken, schrijvers en activiteiten? Meld je dan hier aan voor onze maandelijke nieuwsbrief.

Schrijf je in

Gerelateerde boeken

Dit boek in de pers

‘Even heldere als diepgravende analyse van het succes van maandblad – of eigenlijk merk – LINDA.’ ★★★★ – Elsevier Juist 

‘Een aanrader voor iedereen die relevante verschuivingen – van hard naar zacht nieuws – in het medialandschap beter wil leren begrijpen.’ – Journalismlab.nl 

‘Overvloedig beeldgebruik, emoties en persoonlijke verhalen: in het magazine LINDA is ‘jezelf zijn’ met al je frustraties en taboes het hoogste goed. Chris van der Heijden schreef hierover een grondig boek vol analyses en filosofische bespiegelingen. (…) Hij neemt je als lezer mee in zijn eigen zoektocht, die tot fascinerende bespiegelingen leidt. (…) Al gaat dit boek over LINDA, toch is het de auteur vooral te doen om alles waar het merk voor staat: de mentaliteit, het wereldbeeld, de cultuur van de moderne samenleving, de trends in het denken over media, geluk en celebrities. Hij trapt daarmee de tijdgeest op zijn staart. Het is dan ook terecht dat de auteur het magazine beschouwt als spiegelzaal van onze tijd.’ – Managementboek.nl