Tokio mon amour

Japanse avonturen

Auteur: Ian Buruma
‘Tokio mon amour’ van Ian Buruma is het portret van de schrijver als jonge man en van Tokio, de stad die hem mede vormde. Toen Buruma in 1975 aankwam in Tokio, wist hij niet wat hem te wachten stond. Hij was in Amsterdam en Parijs gefascineerd geraakt door Japanse films en theater en dus reisde hij naar de bron. Die wilde hij zelf ervaren. En Tokio wás ook overweldigend. Een stad die zich na de oorlog aan het heruitvinden was, maar waar het verleden wel zichtbaar bleef. Hier begon voor Buruma een levenslange liefde. In ‘Tokio mon amour’ schetst Ian Buruma met zijn bekende scherpe blik de spanning tussen oost en west, de sfeer van Tokio in de jaren zeventig en de positie van de gaijin, de blanke buitenlander in Japan: bevoorrecht, vrij, soms verguisd, maar altijd marginaal. Het is een bijzonder verhaal over de wens om grenzen te overschrijden: culturele, kunstzinnige en seksuele.
Lees meer
19,99

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

Bindwijze
Paperback

Bekijk Ebook

Op voorraad
  • Gratis verzending
  • Op werkdagen voor 20.00 besteld, volgende werkdag in huis (NL)

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

  • Taal: Nederlands
  • ISBN: 9789045030487
  • Pagina's: 240 pagina's
  • Vertaler: Arthur Wevers

Dit boek in de media

‘[M]eer dan de moeite waard’ – Michel Krielaars, NRC Handelsblad

NRC Handelsblad

'Buruma is een scherpe observator met een briljante geest. Zijn beschrijvingen zijn ijzerstrerk.' – The New York Times

The New York Times

‘Tokio mon amour leest als een betoverende zoektocht naar ‘het erotische, het groteske en het absurde’; of in goed Japans: ero, guro, nansensu (…). Nu hij Japan beter begreep kon hij erover gaan schrijven, en dat leidde tot een aantal prachtige boeken die nog steeds een plezier zijn om te lezen. Daarvan is Tokio mon amour misschien nog wel de mooiste: als een inkijkje in een wereld van lang geleden, die zelf draaide om een oude, vervlogen wereld die misschien wel enkel heeft bestaan in de schaduwen van de herinnering.’ – De Nederlandse Boekengids

‘Buruma vermijdt in zijn memoires elk cliché over Japan. Hij heeft oog voor het vreemde zonder in exotisme te vervallen. De theatrale fantasieën waarvan hij getuige is, vat hij in weergaloze beschrijvingen die hij afwisselt met liefdevolle portretten van de kunstenaars aan wier verbeelding ze ontsnappen. Het maakt dit boek tot een opwindende reis naar een cultuur die eind jaren zeventig een periode van ongebreidelde creativiteit beleefde.’ – De Tijd

De Tijd

‘In tien vlot en beelden geschreven hoofdstukken dompelt Buruma de lezer onder in de ‘uitzinnige’ aspecten van het Japan van de late jaren zeventig’ – Martijn Kruk, de Groene Amsterdammer

De Groene Amsterdammer

‘Met scherpe blik schetst Ian Buruma de spanningen in het Tokio van de jaren zeventig’ – VolZin

‘Met veel vaart en humor beschrijft Buruma zijn jaren in Tokio.’ – Het Parool

Parool

'Buruma weet diep door te dringen in de door erotiek en extremiteiten doordrongen subcultuur van het Tokio van de jaren 70. Alhoewel hij hiervan ruim veertig jaren later verslag doet, leest het alsof het recent gebeurd is. Bovendien doet hij dit in de prachtige stijl die zijn eerdere boeken ook kenmerkt.' ★★★★ – Theo Jordaan, allesoverboekenenschrijvers.nl

Ian Buruma

Ian Buruma

Journalist en cultuurhistoricus Merlijn Schoonenboom was jarenlang kunstredacteur voor de Volkskrant, daarna werd hij correspondent in Duitsland. Voor zijn veelgeprezen boek 'Waarom we ineens van de Duitsers' houden ontving Schoonenboom in 2013 de Cultuurprijs Nederland Duitsland. Hij woont en werkt in Berlijn. In september verschijnt 'Het gezicht'.

(Foto: Merlijn Verena)

Meer boeken van deze auteur
Geverifieerd door MonsterInsights