Wil Schackmann over ‘De kinderkolonie’ in Emmen

De bijzondere, onbekende geschiedenis van Veenhuizen tot leven gewekt

In 1824 arriveren de eerste ‘weezen, vondelingen en verlaten kinderen’ in het kinderetablissement Veenhuizen. Hier moeten ’s lands meest kansarme kinderen worden opgevoed tot nijvere landarbeiders. Er wonen er uiteindelijk in totaal zo’n 8600; steeds met z’n tachtigen op zalen van elk 4,7 bij 30 meter.

Het ‘landbouwend weeshuis’ is een initiatief van Johannes van den Bosch en de Maatschappij van Weldadigheid. Met veldwerk en fabrieksarbeid zullen de kinderen hun onderhoud en onderwijs bekostigen. Een waterdicht plan – althans, in theorie. De werkelijkheid pakt anders uit: gemeenten zijn er niet happig op hun wezen naar Veenhuizen te sturen; armoede, ziekte en sterfte grijpen om zich heen en de kosten rijzen de pan uit. In 1859 wordt het kindergesticht overgenomen door het rijk en uiteindelijk omgevormd tot de beruchte strafinrichting.

In De kinderkolonie beschrijft Wil Schackmann het leven van de wezen, hun opzieners en de bestuurders. Op basis van uitgebreid onderzoek in het rijke Kolonie-archief wekt hij deze bijzondere geschiedenis tot leven.

Entree € 3,50 / € 5,00 (leden / niet-leden bibliotheek)

 

Meer nieuws

  • Floor Milikowski treedt op tijdens Cargo in Context

    21 juni 2018

    Donderdag 28 juni 19.30 uur Wie Verdient de Stad? Een lezing van planoloog, geograaf en onderzoeksjournalist Floor Milikowski, auteur van het recent verschenen boek Van Wie is de Stad? (2018, uitg. At...

    Lees het hele bericht
  • Sunday Seminar in het Stedelijk met Floor Milikowski

    21 juni 2018

    Op 24 juni is er in het Stedelijk Museum een Sunday Seminar waar Floor Milikowski een van de gastsprekers is. Het seminar werpt een kritische blik op de ontwikkeling van de openbare ruimte van Amsterd...

    Lees het hele bericht

Leestips ontvangen?

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws over boeken, schrijvers en activiteiten? Meld je dan hier aan voor onze maandelijke nieuwsbrief.

Schrijf je in

Agenda