Gezichten, gestalten

Behalve om zijn romans en polemieken is Jeroen Brouwers vermaard om zijn literaire portretkunst. Hij schrijft persoonlijke portretten van schrijvers die hij heeft gekend en van schrijvers die hij niet heeft gekend, maar die hij is blijven lezen en bewonderen. Dit doet hij expressionistisch met ferme streken en warme kleuren. Zoals Max Pam ooit schreef: ?Brouwers heeft het patent op deze weergave van gezichten en gestalten, worstelingen met het schrijverschap en het leven.? Deze bundel, meestromend op het thema van de Boekenweek 2011, bevat beschrijvingen van bijzondere vriendschappen als die met de legendarische uitgever Geert van Oorschot, de tot ?Renate? gemetamorfoseerde junkschrijver René Stoute en de tragische moordenaar-zelfmoordenaar Jan Emiel Daele. Brouwers kende en schilderde schrijvers als Louis Paul Boon, Johan Daisne, Paul Snoek, Marnix Gijsen en Karel Jonckheere. Hij karakteriseerde ook klassieke grootheden, onder wie Herman Teirlinck, Cyriel Buysse en Richard Minne, en daarnaast nog tal van anderen die een gezicht hebben gehad en wier gestalten zijn verschimd. Brouwers? schrijversportretten combineren een weergaloze literatuurkennis en innige betrokkenheid. Het zijn biografieën op de korte baan en modellen van superbe essayistiek
Lees meer
24,99

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

Bindwijze
Paperback


Op voorraad
  • Gratis verzending
  • Op werkdagen voor 20.00 besteld, volgende werkdag in huis (NL)

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

  • Taal: Nederlands
  • ISBN: 9789045017358
  • Pagina's: 299 pagina's

Dit boek in de media

'Jeroen Brouwers is een briljante verteller en polemist. Ook in de portretten die hij schreef over collega’s is de polemiek nooit ver weg. In zijn nieuwe boek Gezichten, gestalten is een aantal van zijn schrijversportretten gebundeld, onder andere een even vermakelijke als onthullende beschrijving van zijn vriend, de uitgever en schrijver, Geert van Oorschot. Brouwers heeft oog voor het ogenschijnlijk nietige detail, maar ook voor het grootse. En in alles wat hij schrijft, schuilt bij Brouwers toch altijd ook een zelfportret.' - Eindhovens dagblad

'Strooiend met kennis, niet zuinig met opinies, warmbloedig en gepassioneerd als een Spaanse danser, zo schrijft Brouwers over de meer of minder geslaagden in de letteren. Al was het alleen al vanwege zijn aangrijpend portret van de jong gestorven René Stoute, die zich liet ombouwen tot Renate Stoute, dan verdiende dit boek al een ereplaats in uw kast.' - Dagblad De Limburger

Dagblad De Limburger

'Eerlijke portretten zijn het, liefdevol geschilderd, maar niet zonder de wratten op de karakters van de geportretteerden aan het oog te onttrekken.' - Hans van der Heijde, Leeuwarder Courant

Leeuwarder Courant

Jeroen Brouwers

Jeroen Brouwers

Jeroen Brouwers (1940-2022) brengt zijn kindertijd door in Indië. Na de Japanse invasie belandt hij in het Japanse interneringskamp Tjideng. In 1948 komt Brouwers naar Nederland, waar hij tot zijn zeventiende in katholieke kostscholen verblijft. Na zijn dienstplicht werkt hij enkele jaren in de journalistiek.

In 1964 debuteert hij met de verhalenbundel 'Het mes op de keel'. Voor zijn daaropvolgende roman, 'Joris Ockeloen en het wachten' (1967), ontvangt hij de Vijverbergprijs. Bij het grote publiek wordt hij bekend met 'Bezonken rood' (1981), waarin hij de toestanden in het jappenkamp beschrijft. Deze roman vormt het tweede deel van de autobiografische Indiëtriologie, met als eerste deel 'Het verzonkene' (1979, Multatuliprijs 1980) en 'De zondvloed' (1988, F. Bordewijkprijs 1989) als laatste deel.

Veel van zijn essayistische en polemische werk wordt gebundeld in vier 'Kladboeken', die verschenen in 1979, 1980, 1991 en 1994, en in Brouwers’ eenmansperiodiek 'Feuilletons', waarvan tot op heden negen afleveringen zijn verschenen, met bekende titels als 'Extra Edietzie' (1996) 'De schemer daalt' (2005) en 'Restletsels' (2012). De essaybundel 'Vlaamse leeuwen' (1994) wordt bekroond met de Gouden Uil voor non-fictie.

In 2000 verschijnt 'Geheime kamers', waarvoor Brouwers de Multatuliprijs, de AKO Literatuurprijs en de Gouden Uil ontvangt. In 2007 verscheen de roman 'Datumloze dagen'. In ditzelfde jaar wordt Brouwers onderscheiden met de Prijs der Nederlandse Letteren voor zijn gehele oeuvre. In 'Hamerstukken' (2010) is het polemisch werk van Brouwers verzameld. In 2011 verscheen zijn bejubelde roman 'Bittere bloemen'. Aan 'Het hout' (2014), de eerste Nederlandse roman over jeugdmisbruik in de katholieke kerk, werd de ECI Literatuurprijs toegekend.

In 2017 verscheen 'De laatste deur', een literaire geschiedenis van zelfmoord, in een nieuwe, ingrijpend herziene en geactualiseerde editie. Hierbij hoort het 'Supplement', waarin zijn opgenomen 'De zwarte zon', 'De versierde dood' in een herziene en geactualiseerde editie en ‘Verspreide opstellen’.

In 2018 werd aan Brouwers door de Radboud Universiteit Nijmegen een eredoctoraat toegekend.
Zijn nieuwe boek 'Cliënt E. Busken' is verschenen in februari 2020 en won de Libris Literatuur Prijs 2021. Ter ere van zijn tachtigste verjaardag verscheen op 30 april 2020 de brievenbundel 'Aan een karakter'. In juni 2022 verschijnt Brouwers' autobiografische bundel 'Alles echt gebeurd'.

Jeroen Brouwers is op 11 mei 2022 op 82-jarige leeftijd overleden.

(Foto: Jolanda Swennen)

Meer boeken van deze auteur
Geverifieerd door MonsterInsights