Venetiaanse zangen

Willem Bruls

Opera in Venetië

In ‘Venetiaanse zangen’ laat Willem Bruls ons één ding heel duidelijk zien: Venetië ís opera. Niet alleen is de stad zelf een symfonie van kleuren en vormen en roept het ritme van de gevels onvermijdelijk muziekklanken op, maar Venetië is ook de stad waar de moderne opera is uitgevonden. In de Republiek Venetië heerste begin zeventiende eeuw een cultuur van vrijzinnigheid, waardoor opera er kon uitgroeien tot een kunstvorm voor iedereen. Claudio Monteverdi schreef er zijn grote werken en de priester Antonio Vivaldi componeerde er voor de theaters. Zo ontwikkelde het dramma per musica zich tot de opera met recitatieven en aria’s zoals wij die nu kennen. Ook na de zeventiende eeuw bleef Venetië een van de belangrijkste hoofdsteden van de opera. De beroemde drama’s van Giuseppe Verdi gingen er in première en Richard Wagner zette er de zinderende liefdesakte van Tristan und Isolde op papier. In ‘Venetiaanse zangen’ reizen we door vier eeuwen operageschiedenis en bezoeken we de plaatsen waar de componisten leefden. Op aanstekelijke wijze leert Willem Bruls ons welke uitwerking de magie van Venetië heeft gehad op zijn muzikale bewoners en wat de betekenis is geweest van de componisten voor de lagunestad.
€ 24,99 Hardback Op voorraad
ISBN
9789045018256
Pagina's
266
Type
Hardback
Afmeting
217 mm x 145 mm x 31 mm
Gepubliceerd
oktober 2018
Taal
Nederlands
Uitgever
Atlas-Contact
Imprint
Atlas Contact


Leestips ontvangen

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws over boeken, schrijvers en activiteiten? Meld je dan hier aan voor onze maandelijke nieuwsbrief.

Schrijf je in

Dit boek in de pers

‘In Venetiaanse Zangen schildert Willem Bruls een prachtig beeld van de sleutelrol van Venetië in vier eeuwen operageschiedenis. Gedetailleerde beschrijvingen van muziek, architectuur en schilderkunst mixt hij met verhalen uit het verleden en boeiende ontmoetingen in het heden.’ – Jordi Kooiman, Operamagazine.nl

‘Venetiaanse zangen, Venetië en opera, is niet alleen een mer à boire, de stad is zonder opera al een onweerstaanbare attractie vanwege de architectuur en de planologie. (...)  Met korte stukjes, meestal niet langer dan een pagina, weet Bruls een sfeer uitstekend te treffen en de volgorde van de stukjes is zeer weloverwogen. Menselijk drama, sublimatie door de kunst, de banale werkelijkheid en informatie uit boeken en eigen ervaring gaan daarbij hand in hand. ‘ - Aart van der Wal, Opusklassiek.nl

‘Kunsthistoricus en dramaturg Willem Bruls doet zijn verhaal al wandelend door de lagunestad. Hij gidst ons over kanalen, langs kleine steegjes, vaak via moeilijk vindbare zij-ingangen naar allerlei locaties waar componisten woonden, werkten, logeerden, naar kerken en theaters of wat er soms nog maar van overblijft, naar bibliotheken, palazzi, hotels en begraafplaatsen. Zo gesteld lijkt het alsof dit boek niet meer zou zijn dan een toeristische wandelgids door de muziekgeschiedenis van de stad. Maar uitgebreide bespreking van enkele belangrijke muziekdrama’s, filosofische beschouwingen, reflecties over de betekenis van componisten en hun werk, over hoe belangrijk de stad was voor niet-Venetiaanse componisten als Mozart, Verdi, Wagner en Stravinski, ontmoetingen ook met Federico Fellini, Thomas Mann, Lord Byron, Luchino Visconti en vele anderen op wie de stad een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefende, maken dat dit boek zowel qua inhoud als qua diepgang mateloos ruim uitstijgt boven de stereotiepen van de puur commerciële toeristische informatiegids. De ‘gewone’ toerist zal aan deze boeiende en vlot geschreven Venetiaanse zangen niet veel hebben; de kunst-, muziek- en operaliefhebber en -kenner des te meer.’ - Jaak Van Holen, Kunsttijdschrift Vlaanderen