Luister naar de wind; Flipperen in 1973

Haruki Murakami

'Perfect proza bestaat niet. Net zomin als perfecte wanhoop.' Zo luiden de allereerste zinnen die Haruki Murakami op papier zette. In 1979 debuteerde hij, toen 30 jaar oud, met de roman 'Luister naar de wind'. Naar eigen zeggen kreeg hij het idee ervoor tijdens een baseballwedstrijd. Een jaar later verscheen 'Flipperen in 1973'. 'En sindsdien ben ik niet meer opgehouden', vertelde hij in een interview aan Paul Theroux. 'Het is mijn passie, het is mijn grote liefde. Ik heb nog nooit een writer's block gehad. Ik heb nooit iets anders willen doen.'
Samen met 'De jacht op het verloren schaap' vormen deze twee oerwerken de Trilogie van de Rat.
De eerste twee romans zijn onmiskenbaar Murakami. In 'Luister naar de wind' ontmoeten de Rat en de verteller elkaar en drinken sloten bier in Jay's Bar. Ze leren allebei een meisje kennen, maar het wordt natuurlijk niets. In 'Flipperen in 1973' woont (dezelfde) verteller samen met een mysterieuze tweeling en zoekt hij vertwijfeld naar een bijzondere flipperkast. Onbeantwoorde liefde, meisjes met (dit keer) een vinger te weinig, westerse popsongs, onpeilbaar diepe putten, gekwelde katten - alles wat de Murakamifan bekend voorkomt is al in deze twee vroege werken aanwezig. En ook de jonge Murakami slaagt er als geen ander in om de lezer op het verkeerde been te zetten.
€ 19,99 Paperback / softback Op voorraad
ISBN
9789025444372
Pagina's
272
Type
Paperback / softback
Vertaler
Jacques N. Westerhoven
Afmeting
211 mm x 134 mm x 24 mm
Gepubliceerd
januari 2015
Taal
Nederlands
Uitgever
Atlas-Contact
Imprint
Atlas Contact
Genre
Vertaalde literaire roman, novelle

‘Murakamis basisingrediënten zijn meteen aanwezig.’ – De Standaard

‘Voor fans is deze uitgave onmisbaar (...). Luister naar de wind en Flipperen in 1973 vormen de aanzet tot zijn schrijverschap.’– NRC Handelsblad

‘De bundeling van Luister naar de wind en Flipperen in 1973 zijn geweldig voor de doorgewinterde Murakami-verslaafde. Veel van de centrale thema’s uit zijn oeuvre duiken hier al voorzichtig boven, en het is erg leuk om te zien hoe het allemaal is begonnen.’ – Tzum 

‘Beide verhalen tonen contouren van vertrouwde Murakami-themas: een fascinatie voor mooie, maar vreemde meisjes, enigszins wezenloze hoofdpersonages en een hang naar het mysterieuze.’ – Elsevier

‘Onmiskenbaar Murakami.’ – Zin

‘Ook dit vroege werk (...) getuigt van Murakamis talent absurde verhalen gewoon te doen lijken.’ – AD Magazine

‘Voorzichtig doen in deze boeken de themas en motieven hun intrede die later zoveel krachtiger tot ontwikkeling zullen komen.’ – de Volkskrant

‘De novellen leggen de kiem bloot van [Murakamis] meesterschap. Ze reveleren een schrijver die behoedzaam zoekt naar de stem die vandaag zo gevierd is - een stem die vanaf het prille begin ongrijpbaar was.’ – De Morgen

‘Voor de liefhebbers van de Japanse auteur Murakami (...). In deze verhalen is direct zijn stijl herkenbaar.’ – Marie Claire

‘De heldere stijl, korte zinnen, verrassende metaforen en vervreemdende gedachten die zo typerend zijn voor Murakamis boeken zijn vanaf het begin onmiskenbaar aanwezig.’ – Sneins Petiele



Leestips ontvangen

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws over boeken, schrijvers en activiteiten? Meld je dan hier aan voor onze maandelijke nieuwsbrief.

Schrijf je in

Gerelateerde boeken