Animal Spirits

hoe instincten in de mens de economie sturen

Het begrip ‘Animal Spirits’ (psychologische drijfveren) was in de jaren dertig de verklaring van econoom Keynes voor het grillige menselijk handelen voor en tijdens de Grote Depressie: eerst de euforie en het optimisme, daarna de massale verkoop van aandelen, consumenten die in paniek al hun geld bij de bank weghaalden met als gevolg grote werkeloosheid. In de huidige crisis zien we hetzelfde gedrag. De zuivere marktwerking heeft gefaald; de ideeën van Reagan en Thatcher en de revolutie van de ‘rationele verwachtingen’ bleken geen rekening te houden met het instinctieve en door emotie gestuurde gedrag van aandeelhouders, beursspeculanten en spaarders.

In dit revolutionaire boek tonen de auteurs aan hoe de Animal Spirits in het gedrag van mensen tot uiting komen en welke invloed dat heeft op allerlei economische verschijnselen. Hoe belangrijk is vertrouwen in anderen voor onze economische beslissingen? Wat vinden wij een rechtvaardige verdeling in inkomens? Hoe verleidelijk is corrupt en anti-sociaal gedrag? Hoe laten wij ons meeslepen door allerlei positieve of negatieve geruchten? De auteurs pleiten ervoor dat de overheid een rol speelt om de Animal Spirits in goede banen te leiden.

Dit boek is een must-read voor wie wil begrijpen hoe mens en economie verbonden zijn, en wat we kunnen en moeten doen om uit economische recessies te komen en met fluctuaties om te gaan.

Lees meer
25,99

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

Bindwijze
Paperback


Op voorraad
  • Gratis verzending
  • Op werkdagen voor 20.00 besteld, volgende werkdag in huis (NL)

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

  • Taal: Nederlands
  • ISBN: 9789047002185
  • Pagina's: 272 pagina's

Dit boek in de media

Hoe instincten in de mens de economie sturen

‘CPB-directeur Coen Teulings zou al zijn medewerkers opdracht moeten geven het werk van Shiller en Akerlof tot zich te nemen. Waardering: 4 sterren’ -de Volkskrant

‘Dit denkapparaat wordt door Akerlof en Shiller vruchtbaar ingezet om een groot aantal actuele vragen te beantwoorden (…) Er is weinig dat in dit rijke boek aan hun greep ontsnapt’  - Dick Pels, Manager & Literatuur

George A. Akerlof

George A. Akerlof

George Akerlof is hoogleraar economie aan de universiteit van Californië in Berkeley. In 2001 ontving hij de Nobelprijs voor zijn onderzoek naar de invloed van informatie op de marktwerking.

Meer boeken van deze auteur

Robert J. Shiller

Robert J. Shiller

Robert Shiller is hoogleraar economie aan Yale University.

Meer boeken van deze auteur
Geverifieerd door MonsterInsights