De Goldbergvariaties

Philip Kennicott

Een verhaal over Bach en rouw

In De Goldbergvariaties koppelt Philip Kennicott het beheersen van een muziekstuk aan het kennen van een mens. Als zijn moeder op haar sterfbed ligt, luistert Kennicott obsessief naar de muziek van Johann Sebastian Bach. In het uur van haar dood lijkt dit de enige muziek die niet triviaal is, muziek bovendien die hem helpt de nabijheid van de dood te ondergaan en zich ermee te verzoenen. Na haar overlijden zoekt Kennicott troost in Bachs Goldbergvariaties, een van de meest fascinerende en veeleisende muziekstukken ooit geschreven. Terwijl hij zijn best doet de Goldbergvariaties te spelen, leert hij zichzelf beter kennen en zijn moeilijke, gecompliceerde jeugd onder ogen te zien. Hij weet de schoonheid van de melodieën, de harmonieën van Bachs klaviermeesterwerk over te brengen, maar ook de vaak frustrerende uitdagingen van dit muziekstuk. Tijdens het verkennen van Bachs compositie roept Kennicott twee vragen op die steeds meer met elkaar verbonden worden, als een contrapuntische passage uit een van de variaties zelf: wat betekent het om een muziekstuk te kennen? Wat betekent het om een ander mens te kennen?
€ 24,99 Paperback / softback Op voorraad
ISBN
9789045040080
Pagina's
352
Type
Paperback / softback
Vertaler
Frits van der waa
Afmeting
210 mm x 136 mm x 29 mm
Gepubliceerd
februari 2020
Taal
Nederlands
Uitgever
Atlas-Contact
Imprint
Atlas Contact


Leestips ontvangen

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws over boeken, schrijvers en activiteiten? Meld je dan hier aan voor onze maandelijke nieuwsbrief.

Schrijf je in

Dit boek in de pers

‘Kennicott biedt mooie inzichten […] stampvol wetenswaardigheden over het leven en werk van Bach. Hij besteedt ruim aandacht aan de fameuze uitvoeringen van de Goldbergvariaties door Glenn Gould, in 1955 en 1981. […] Kennicotts uiteenzettingen over troost en rouw bevatten veel waars.’ – Hans van der Ploeg, Nederlands Dagblad

‘Vernuftig verbindt Philip Kennicott de analyse van Bachs meesterwerk met de getroubleerde relatie met zijn moeder. Ook zichzelf spaart hij niet. Zijn wispelturige relatie met de piano, zijn podiumangst en zijn vrees voor verval, het komt allemaal aan de orde. En zo bieden de Goldbergvariaties de zoon uiteindelijk toch de troost.’ – Suzanne Weusten, Volkskrant

‘Met Goldbergvariaties is, dankzij zijn toegankelijke stijl, Kennicott erin geslaagd te enthousiasmeren en aan te zetten tot het (opnieuw) bestuderen, beluisteren en zelf spelen van de Goldbergvariaties.’ – Gerrit-Jan Kleinjan, Trouw Letter en Geest

‘Meesterlijk geschreven meerstemmig boek waarin Kennicott behendig laveert tussen al deze facetten en die ook verrassend met elkaar weet te verbinden. Geheel in de geest van Bach.’ – Reformatorisch Dagblad

‘Een prachtig onvergetelijk boek. (...) een boek voor iedereen die een beetje piano speelt.’ – Maarten t Hart