Na de Tweede Wereldoorlog stuitte de geallieerde Kunstbrigade op een duizelingwekkende vondst. Diep in de zoutmijnen van Altaussee werden duizenden kunstwerken van meesters als Rembrandt, Rubens en Michelangelo ontdekt: eigendommen van vervolgde Joden en Europese musea. Tevens dook er gestolen kunst op in vooraanstaande kunstinstituten en bij particulieren.
In De plunderaars gaat Anders Rydell op zoek naar de wortels van de nazipassie voor kunst en cultuur. Die liggen in de jaren rond 1800, toen de esthetische idealen van de Romantiek vervlochten raakten met de rassentheorie, en het fundament vormden voor Hitlers nationaalsocialisme.
Rydell heeft niet alleen de geschiedenis van de roof zelf, maar ook de naoorlogse handel in 'roofkunst' en de gecompliceerde processen rond teruggave helder en toegankelijk beschreven. Het maakt De plunderaars tot een fascinerend en onderhoudend boek dat aantoont dat de erfenis van de nazikunstroof nog altijd actueel is.
€ 25,99Paperback / softbackOp voorraad
Bestel veilig en betrouwbaar bij onze eigen webwinkel Boekenwereld.com
Rydell laat overtuigend zien dat de roofzucht ideologisch werd gerechtvaardigd. De nazis dweepten met de klassieke Noord-Europese kunst. Die gold als de perfecte uitdrukking van de ziel en de waarde van de ariërs. – Het Financieele Dagblad
Een sinistere, maar razend interessante inkijk in de fascinatie van nazis voor kunst en cultuur, die in zekere zin het hart van hun ideologie vormde. Tegelijk beschrijf hij de bittere, ook nu nog vaak vergeefse pogingen van Joodse nabestaanden om hun bezittingen terug te krijgen. Tussen de regels door rekent hij bovendien af met het idee dat liefde voor kunst je tot een beter mens maakt. **** – Dagblad van het Noorden / Leeuwarder Courant
‘Spectaculair boek.’ – **** Het Parool
**** - NRC Handelsblad
Een eye-opener en een geslaagde combinatie van degelijke geschiedschrijving met uitstekende reportage. – Göteborgsposten
De plunderaars is een spannend en eindeloos interessant verslag van de nazi-obsessie met kunst, in theorie en praktijk. Een buitengewoon boeiend boek, knap verteld, leerzaam, spannend en uiterst onthutsend. – Skånksa Dagbladet
Verplichte kost als je iets wilt begrijpen van de combinatie van nazi-kunstpolitiek enerzijds en culturele verwoesting anderzijds. Een prachtig stuk veelomvattende cultuurgeschiedenis. – Aftonbladet
De plunderaars is een fascinerend en onderhoudend boek dat niet alleen de geschiedenis van de roof zelf, maar ook de naoorlogse handel in roofkunst en de gecompliceerde processen rond de teruggave helder en toegankelijk vertelt. – Villa dArte
De nazis dweepten met de klassieke Noord-Europese kunst.Rydell laat overtuigend zien hoe hun roofzucht destijds ideologisch werd gerechtvaardigd. – Vind