De straat

Ann Petry

Ann Petry’s roman ‘De straat’ beschrijft Lutie Johnson, een sinds kort alleenstaande jonge zwarte moeder, probeert uit alle macht haar zoontje Bub betere kansen in het leven te bieden. Ze betrekt een uitgewoond flatje in 116th Street, een zijstraat in Harlem, dat ze zich als werkende vrouw net kan veroorloven. Dat Lutie toevallig ook beeldschoon is maakt haar situatie alleen maar ingewikkelder, omdat alle mannen, wit of zwart, uiteindelijk maar één ding van haar willen. Als haar ongure huismeester door haar geobsedeerd raakt, laat Lutie niet met zich sollen.
€ 24,99 Paperback / softback Op voorraad
ISBN
9789025458775
Pagina's
416
Type
Paperback / softback
Afmeting
210 mm x 136 mm x 34 mm
Gepubliceerd
mei 2020
Taal
Nederlands
Uitgever
Atlas-Contact
Imprint
Atlas Contact


Leestips ontvangen

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws over boeken, schrijvers en activiteiten? Meld je dan hier aan voor onze maandelijke nieuwsbrief.

Schrijf je in

Dit boek in de pers

‘Ann Petry’s debuut is nu nog zeker het lezen waard. (…) Petry laat met deze verhalen zien wat racisme met mensen doet.’ ★★★★ – Bo van Houwelingen, Volkskrant

‘Petry vertelt in een hoog tempo, en bouwt spanning op door dezelfde gebeurtenissen steeds vanuit een ander perspectief te beschrijven, een thrillertruc (‘kijk uit, achter je’, ben je geneigd te roepen), maar het gaat in dit boek niet om de spanning. Het gaat eigenlijk niet eens om Lutie; de echte hoofdpersoon is de straat uit de titel, die een universum op zichzelf is waaruit het onmogelijk is om te ontsnappen. Petry laat de straat ‘aan het woord’, zoals James Baldwin deed in If Beale Street Could Talk (1974). De fuik van racisme waarin Baldwins personages terechtkomen, kent een voorafschaduwing bij Petry; ontsnappingspogingen zijn vergeefs.’ ●●●● – Toef Jaeger, NRC Handelsblad

‘De straat is als de subway in New York, voortdenderend naar een station waarvan je niet zeker bent of je daar heen wilt. Maar je moet wel, onderweg uitstappen gaat niet, wegleggen van het boek ook niet.’ – Koen Eykhout, De Limburger

‘Het is Petry’s geraffineerde pen die de lezer, samen met Lutie, meelokt in de val die wagenwijd voor haar openstaat: die [Amerikaanse] Droom dus, waar je je ook als lezer aan vastgrijpt.’ – Yolanda Entius, Trouw Letter & Geest  

In deze zedenschets en genadeloze maatschappijkritiek laat [Petry] zien wat het betekende om zwart te zijn in Harlem (NY) in de jaren veertig.’ – Dieuwertje Mertens, Het Parool

‘[M]ooie zinnen, ingenieuze compositie, een helder, aangrijpend en ontmoedigend verhaal. (…) Lees het en laat je overdonderen.’ – Het Parool

‘Lutie Johnson maakt op onvergetelijke wijze inzichtelijk hoe racisme alle gebieden van een mensenleven aantast.’ – Dagblad van het Noorden 

‘Dit debuut van Ann Petry uit 1946 is tragisch actueel.’ – De Standaard