Dronk

Mirjam Boelsums

verhalen

De hoofdpersonen in 'Dronk' staan voor een keerpunt, een verandering in hun leven. Tevergeefs proberen zij het onvermijdelijke tegen te houden. Hun wereld kantelt reeds. 'Dronk' gaat over hang naar het oude versus de verlokkingen van het nieuwe. Mirjam Boelsums snijdt op indringende wijze thema's aan als verwantschap en vervreemding, macht, intimiteit en de oerdrift om door te gaan.
€ 20,99 Paperback / softback Op voorraad
ISBN
9789045705217
Pagina's
205
Type
Paperback / softback
Afmeting
210 mm x 140 mm x 18 mm
Gepubliceerd
januari 2015
Taal
Nederlands
Uitgever
Atlas-Contact
Imprint
Atlas Contact


Leestips ontvangen

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws over boeken, schrijvers en activiteiten? Meld je dan hier aan voor onze maandelijke nieuwsbrief.

Schrijf je in

Dit boek in de pers

‘Mirjam Boelsums verkwikt in Dronk door haar brutaliteit en haar vermogen beeldend te schrijven. Het knappe van deze verhalen is dat Boelsums het leven met al zijn opwinding er op een aanstekelijke manier in oproept. Ze voert personages op die zomaar over het randje geduikeld zijn, maar die terugvechten. De levenslust tegen de klippen op brengt in de meeste gevallen ontroering te weeg. Zelfs een uiterst vervelende situatie wordt een feest.’ **** – Arie Storm, Het Parool 

‘Nieuwe bundel met genuanceerde verhalen. Mirjam Boelsums weet het in het openingsverhaal van Dronk, haar derde boek, zo te formuleren, in zulke heldere, indringende zinnen, dat je je meteen begaan voelt met lot van deze vrouw met haar vier honden. Boelsums laat mooi zien hoe mensen ten prooi kunnen vallen aan tegenstrijdige emoties.’ – Janet Luis, NRC Handelsblad 

‘Mirjam Boelsums heeft een meeslepende toon en ze bezit onmiskenbaar het talent om in terloopse zinnetjes iemand neer te zetten.’ – Trouw

‘Nu blijkt dat Boelsums het genre van het korte verhaal perfect beheerst: met een paar pennenstreken treft ze haar figuren en hun situatie. Je ziet ze eigenlijk op de eerste pagina al voor je, in hun hulpeloosheid, onzekerheid of bravoure. Gebeurtenissen worden in Boelsums verhalen ineens bijzonder, waardoor het leven op zijn kop lijkt te staan.(…) Aan iedereen is een steekje los, en Boelsums schrijft het allemaal zo vloeiend en laconiek op, dat de enige conclusie kan zijn dat de wereld nu eenmaal zo in elkaar zit. Tragikomisch en trefzeker.’ –  **** Maria Vlaar in De Standaard

‘De verhalen in Dronk zijn mooi opgebouwd (...) met een plezierige, lichte kant, hoe treurig de ondergrond soms ook is. In het slotverhaal, e="MC²," over haar bezoek aan een onverwachts opgedoken Braziliaanse naamgenote, beschrijft ze dat het mooist. Haar naamgenote blijkt een nazaat van de ooit als armoe-emigrant naar Zuid-Amerika vertrokken zwierige broer van haar Noord-Hollandse grootvader, die zo uit een verhaal van Machado de Assis gestapt zou kunnen zijn. – Vrij Nederland

‘Verrassing op verrassing van een uitgekiende schrijfster.’ – LINDA 

‘Krachtig, herkenbaar en verrassend.’ – Cosmopolitan

‘Uiteindelijk kun je toch niet zonder anderen, zonder relaties, zonder verbindingen, zonder reuring, zonder leven – zo blijkt uit de montere verhalen van Boelsums. Ze voert personages op die "zomaar over het randje geduikeld zijn", maar die terugvechten. (…) Zeer knap.’ – Dagblag van het Noorden

‘Ontroerend. Mooie verhalen over mensen op het kantelpunt van hun leven.’ –TROS Nieuwsshow

‘De verhalen van Mirjam Boelsums zijn vooral sterk in hun kwetsbaarheid, met personages die in weerwil van hun beschadigingen steeds weer de moed vatten om opnieuw te beginnen. (...) Boelsums weet dit nog te benadrukken door haar goed gedoseerde, soms achteloze of terloopse manier van vertellen. Geen expliciete bewoordingen, geen uitleg - meer is niet nodig om een nieuwe diepere laag te geven.’ – Passionate Magazine 

‘Zeventien prachtige korte verhalen van de auteur van wie eerder de goed ontvangen romans Slangen aaien en In zeven dagen verschenen. Achter de veelduidige titel prijken schilderijtjes van een hoog artistiek gehalte. (…) Het scala aan gevoelens waaiert uit van romantisch tot haat, van zorg tot begeerte, van woede tot angst, maar steeds is de verhaallijn boeiend en origineel, waarbij de kracht niet zozeer schuilt in het plot als wel in de overtuigende, levensechte vertelling in een soepele stijl.’ – NBD|BIBLION

‘Mirjam Boelsums is in staat om ogenschijnlijk doodgewone routines bijzonder weer te geven. Om ons, lezers, mee te nemen naar een plotselinge ontstane nieuwe visie op de werkelijkheid van alledag. (...) In korte zinnen schildert ze uiterst efficiënt een tafereel, maar vervolgens benevelt ze je, verdooft ze je enigszins en voert ze je ongemerkt mee naar die werkelijkheid achter dat kantelpunt. (…) Het boek leest als in een roes: je wilt niet stoppen en blijft na afloop beneveld achter.’ – Oerdigitaal Vrouwenblad

‘...Een indrukwekkende bundel. De verhalen zijn stuk voor stuk goed tot zeer goed, of ze nu kort of lang zijn.’ – Mensje van Keulen

‘Dronk is een knappe, goed geschreven verhalenbundel met personages die worstelen met de onzekerheid in hun bestaan.’ – Literair Nederland

‘Ik was geraakt door de vitaliteit waarmee ze gelatenheid weet op te roepen. En door de details: het gele vaatdoekje, de warm gehouden portie nasi, de last van de intimiteit. Een fractie van een seconde werd ik omhelsd.’ – Rashid Novaire

‘Met name in de novelle E=mc2 toont ze haar beheersing van grote themas die ze vangt in een intrigerend verhaal van verwantschap en vervreemding.’ – Nelleke Noordervliet

‘Zinderende, broeierige verhalen die je bij de keel grijpen.’ – Ton Rozeman

‘Boelsums stijl is vlijmscherp en ze gebruikt geen woord te veel. Haar verhalen echoën nog dagenlang na in je hoofd.’ – Daphne de Heer

‘Ik houd van haar directheid, van haar heldere zinnen. Je komt niet uit onder haar buitengewone personages. Na lezing blijven haar verhalen je nog een tijdje achtervolgen. Mooi is dat.’ – Thomas Verbogt

‘Het verhaal laat de kracht van geuren en visuele indrukken zien en een door alles heen gaande liefde voor onze omgeving, zonder dat er sprake is van kwezeligheid. ‘Nee, je kent me niet. Maar je zou me kunnen leren kennen,’ zegt de vrouw aan het eind. Daar gaat het inderdaad om.’ – Tubantia

‘Hele mooie verhalenbundel’ – Jeroen van Kant, De Avonden 

‘Dit boek met korte verhalen, is het lezen niet een maar meerdere malen waard. Mirjam Boelsums zet een vergrootglas op een situatie, een gedachte, een voornemen. Ieder verhaal, hoe eenvoudig het thema ook is, wordt daardoor bijzonder. (...) Mooie duidelijke taal die je weet mee te nemen in een sfeer, soms beklemmend, vaak bevrijdend. In een roman, kun je mooie fragmenten opnieuw lezen. In een verhalenbundel, is dat unieke verhaal compact en compleet aanwezig, om als een dronk weer door je heen te laten glijden.’ – Roshni van Loon-Tahapary, Weekblad De Koerier

‘Sterke en indringende verhalen. Achttien verhalen waarin je vanaf de eerste zinnen meteen in het verhaal zit. Boelsums zorgt er voor dat je de sfeer meteen te pakken hebt. Ze gaan vrijwel allemaal over gewone mensen, heel herkenbaar dus. Maar zoals dan met mensen gebeurt: ergens ooit in je leven komt er een moment waarop je beseft dat het leven een loopje met je neemt. (...). Niet alleen is Mirjam Boelsums goed in kort verhalen, ze schrijft ook rake zinnen: "Zwanger van een bord havermout, dat kun je zijn." "de muziek was gaan liggen en ik belandde met beide benen op de grond".’  – Leestafel.info

‘Met veel oog voor details, decor en decorum beschrijft Mirjam Boelsums hoe nog maar net gewekte illusies - van familiariteit, rijkdom en joie de vivre - vervliegen na aankomst in Brazilië. (...) Mirjam Boelsums is goed in suggereren en simpele onopgesmukte zinnen.’ – Hanta

‘Ze weet in een ongelofelijke hoeveelheid uiteenlopende en echte mensen door te dringen, heel erg verschillend van elkaar en ze komen allemaal in korte tijd werkelijk tot leven. En dat zonder dat ze uitgespeld worden, ze maken iets mee, hebben emoties die ik herken of me kan voorstellen, maar ik voel dat meer dan dat het er letterlijk staat, achteraf reconstrueer ik wat er aan de hand is. Waar haalt ze het allemaal vandaan? vroeg ik me steeds weer af. En ook: wat ongelofelijk goed gezien, gevoeld, opgemerkt, dat een mens dit soort dingen kan denken en doen.’ – Celine Linssen

‘Onder de huid kruipen van haar personages, de lezer laten voelen hoe het onuitgesproken verdriet daar implodeert - Mirjam Boelsems kan dat als geen ander. Pijnlijke, soms onverdraaglijke details zijn het geheim van haar verhalen. Een woord, een zin, en de afgrond waar haar personages voor staan opent zich. Als lezer wil je niets liever dan ze opvangen, ze behoeden voor hun val. Mirjam Boelsems schrijft literatuur zonder vangnet, godzijdank beheerst zij de acrobatiek van de taal.’ – Peter Delpeut