Eerste persoon enkelvoud

Haruki Murakami

In de verhalenbundel ‘Eerste persoon enkelvoud’ van Haruki Murakami verandert een toevallige ontmoeting op een parkbankje in een raadselachtig wiskundig onderhoud dat de verteller decennia later nog bezighoudt. Een naamloze, oudere man denkt terug aan twee bepalende liefdes uit zijn jeugd. Een reiziger in een aftandse herberg wordt deelgenoot van de romantische ontboezemingen van een melancholieke aap. In de acht verhalen in ‘Eerste persoon enkelvoud’ is steeds een klassieke Murakamiëske ik-figuur aan het woord die een uniek fragment van zijn werkelijkheid met ons deelt. Het is Haruki Murakami op zijn zuiverst: bevreemdend, troostrijk, weemoedig, geestig, ontroerend. Barack Obama schreef over de korte verhalen in ‘Mannen zonder vrouw’: ‘Je zult erdoor ontroerd raken, en in verwarring, en soms met meer vragen achterblijven dan antwoorden.’ Deze zinnen kun je gerust betrekken op het hele universum van Haruki Murakami, dat zich in al zijn schitterende bevreemding ontvouwt in de bundel ‘Eerste persoon enkelvoud’.
€ 22,99 Paperback / softback Op voorraad
ISBN
9789025468095
Pagina's
224
Type
Paperback / softback
Vertaler
Elbrich Fennema
Afmeting
210 mm x 136 mm x 21 mm
Gepubliceerd
maart 2021
Taal
Nederlands
Uitgever
Atlas-Contact
Imprint
Atlas Contact


Leestips ontvangen

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws over boeken, schrijvers en activiteiten? Meld je dan hier aan voor onze maandelijke nieuwsbrief.

Schrijf je in

Dit boek in de pers

‘Voor je het weet, slokt Murakami je op in zijn wereld, ook in deze korte verhalen. (…) De verhalen zijn met veel humor, vaart en in een consistente stijl vertaald door Elbrich Fennema.’ ★★★★ – de Volkskrant

‘Of iets realistisch is of niet, maakt bij Murakami niet uit. Hij tart met plezier alle logica en komt er dankzij zijn eenvoudige, heldere en dartele schrijfstijl moeiteloos mee weg.’ ★★★★ – Dagblad van het Noorden 

‘De persoonlijk gekleurde herinneringen van de Japanse schrijver uit zijn jonge, veelal eenzame jaren roepen in al hun eenvoud ontroering op. De liefdesgeschiedenissen, die soms maar enkele uren duren, lopen doorgaans treurig af, maar ze leveren naast inzichtgevende gesprekken vaak prachtige reflecties op.’ – Nederlands Dagblad

‘Verhalen die tot nadenken stemmen.’ – Chelin Greuter (boekhandel Blankevoort) in Algemeen Dagblad 

‘Murakami heeft steeds minder effecten nodig om de melancholieke sfeer op te roepen die zijn werk kenmerkt. (…) Maar met die simpele taal weeft hij een web on zijn lezers waar je onstuitbaar in blijft kleven.’ ★★★★ – Noordhollands Dagblad

‘In Eerste persoon enkelvoud vertelt Murakami aanstekelijk, met overtuiging en enthousiasme.’ – Friesch Dagblad

‘[Haruki Murakami’s] wereld, waarin lichte vervreemding de werkelijkheid uit de hengsels tilt, is intussen bekend, maar de charme blijft intact.’ – de Morgen

‘Murakami lezen is voor mij als thuiskomen. Ik heb geen stamcafé, maar ik stel me voor dat het gevoel vergelijkbaar is: binnenstappen in een wereld waar ik graag ben. Met deze verhalen was het weer net zo.’ – André Stickers (boekhandel Adr. Heinen) in de Volkskrant

‘Het is knap hoe je in dit boek heel sterk naar voren zien komen dat de auteur soms kleine stukjes van zichzelf prijsgeeft, maar wel zodanig verpakt dat het goed zoeken is.’ – Playwatchread 

‘Klassieke Murakami, zou je kunnen zeggen, al blijft de schrijver toch telkens weer verrassen, verwarren, en bovenal uitpakken met een vertelkunst die zowel sober als rijk is.’ – Feeling

‘Melancholieke, vreemde maar troostrijke verhalen, toegankelijker dan de romans van de auteur en daarom geschikt voor een groot publiek.’ – NBD Biblion

‘Het zijn verhalen die je niet voorgekauwd worden maar die je bijblijven, die je aan het denken zetten.’ – AniWay  

‘[A]cht verrassende, korte verhalen die stuk voor stuk sprankelen in eenvoud.’ ★★★★ – I.Boek