De Joodse musici Wanda Landowska, Shony Braun en Arthur Rubinstein maakten tijdens het interbellum furore in Duitsland en Europa. Slechts een paar jaar later werden ze door de nazi’s meedogenloos vervolgd. Het doel: de Joodse invloed op de Europese muziek voor eens en altijd uitwissen.
Gestolen muziek gaat over de vaak vergeten systematische plundering van Europa’s muzikale erfgoed tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op aangrijpende wijze vertelt Anders Rydell over de getroffen musici, componisten en instellingen. Onschatbare muziekinstrumenten en manuscripten van meesters als Bach en Beethoven gingen voor altijd verloren. Dit is een verhaal over de kwetsbaarheid van onze culturele schatten, maar ook over gerechtigheid, herstel en veerkracht, zo benadrukt Rydell. Ondanks de gruwelijke vervolgingen bleef muziek een bijzonder krachtige vorm van culturele verbinding – en van verzet. Op indrukwekkende wijze maakt Rydell de universele kracht van muziek invoelbaar.
Een aangrijpend verhaal over de universele kracht van muziek
‘Gestolen muziek is een vlot lezend boek, en biedt een boeiende introductie tot de thematiek.’ - Faro.be
‘Gestolen muziek is een diepgaand, schokkend en tegelijk hoopvol boek. Anders Rydell heeft een monument opgericht voor de geplunderde en vernietigde cultuur, maar ook voor de musici wiens nalatenschap en verzet de tand des tijds hebben doorstaan. Het is een must-read voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de Holocaust, cultuurbehoud, of simpelweg de universele, onbedwingbare kracht van muziek. ’ - Graag gelezen
‘Een pakkend verhaal over de universele kracht van muziek. Niet te missen!’ - Stretto
‘Weet de belangstellende lezer ongemeen te boeien.’ - Kunsttijdschrift Vlaanderen
‘Op indrukwekkende wijze maakt Rydell de universele kracht van muziek invoelbaar.’ - De Vrijdagavond