Van 30 september 2023 t/m 28 januari 2024 is in het Nederlands Fotomuseum een grote overzichtstentoonstelling van het werk van de Nederlandse fotograaf en auteur Ad van Denderen. De tentoonstelling Ad van Denderen: Onderweg in het Nederlands Fotomuseum belicht hoogtepunten uit zijn carrière die bijna zes decennia omvat. Een van zijn fotoboeken Welkom Today, werd bij Atlas Contact uitgegeven.
Ad van Denderen (Zeist, 1943) begon zijn lange carrière begin jaren 60. Na zijn afstuderen aan de Utrechtse School voor de Grafische Vakken, waar hij les kreeg van fotograaf Ata Kandó, reisde hij door Azië en het Midden-Oosten. In de jaren daarna fotografeerde hij onder andere in Tsjetsjenië, Iran, Israël en de Palestijnse Gebieden, Zuid-Afrika en Zuid-Europa. Maar ook in Nederland maakte hij iconische foto’s, zoals die van zijn eerste grote documentaire project Huizen van bewaring (1978-1979), waarvoor hij zich liet opsluiten in de gevangenissen aan het Kleine Gartmanplantsoen en de Havenstraat in Amsterdam.
Voor zijn foto’s, zowel vrij werk als in opdracht, was Van Denderen veel onderweg. Maar ook figuurlijk stond hij niet stil. Van Denderen bleef zoeken naar nieuwe manieren van beeld maken. ‘In een steeds complexer wordende wereld, met veranderende opvattingen over fotojournalistiek, probeerde ik met mijn fotografie voorbij maatschappelijke clichés te raken. Ik was niet op zoek naar het laatste nieuws, maar geïnteresseerd in de achterliggende processen en structuren.’ Dat resulteerde onder meer in de internationaal veelgeprezen serie Go No Go, waarvoor Van Denderen in een periode van vijftien jaar langs de randen van Europa reisde, waar migranten met wisselend succes West-Europese landen probeerden te bereiken.
Tijdens zijn vele reizen hield Van Denderen dagboekjes bij, waarin hij noteerde wat hij zag en meemaakte. Op basis van deze aantekeningen schreef hij korte verhalen over gebeurtenissen die raken aan de thematiek van zijn werk. Een aantal verhalen heeft hij speciaal voor deze expositie ingesproken. Daarnaast zijn verhalen te horen van Saman Amini, Abdelkader Benali, Eefje Blankevoort, Kunya Hoang, Lebohang Tlali en Cigdem Yuksel. Zij geven hun visie op de onderwerpen en thema’s van Van Denderens foto’s en leggen zo de verbinding tussen toen en nu.