Iris Sommer ontvangt de Stevin Premie voor meer wetenschappelijk onderzoek naar mentale gezondheid van vrouwen
Iris Sommer, hoogleraar psychiatrie in Groningen en auteur van onder meer Het vrouwenbrein, ontvangt van NWO de Stevin Premie voor haar uitzonderlijke prestaties en voor verder wetenschappelijk onderzoek op het gebied van mentale gezondheid van vrouwen.
Iris Sommer is een toonaangevende onderzoeker op het gebied van schizofrenie, hallucinaties en geestelijke gezondheid met veel maatschappelijke impact. In haar werk als hoogleraar psychiatrie aan het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen staat één doel centraal: de kwaliteit van leven verbeteren van mensen met psychiatrische aandoeningen. Door fundamenteel hersenonderzoek, de ontwikkeling van innovatieve behandelmethoden en heldere communicatie heeft zij grote invloed op nieuwe behandelmethodes gehad. Daarmee worden patiënten wereldwijd geholpen.
Met de Stevin Premie van 1,5 miljoen euro wil Sommer jonge onderzoekers in haar team helpen. De komende jaren wil ze zich nog meer richten op mentale gezondheid van vrouwen.
In september verschijnt bij Atlas Contact haar nieuwe boek, De stem van het brein, waarin Iris Sommer dit keer de relatie tussen het brein en de taal onderzoekt. In dit boek brengt ze haar fascinatie voor de werking van het brein en die voor taal op wervelende wijze samen, van gebarende gorilla’s, het brein van een pasgeboren baby en AI-taalmodellen tot het wegvallen van taal bij dementie. Stap voor stap laat Sommer zien dat taal het fundament vormt van alles wat we zijn: ons zelfbewustzijn, ons denken, onze ziel.


