Altijd iets te vinden

De kunst van het oordelen

Om iets echt op waarde te schatten, kan het helpen je mening even voor je uit te schuiven.
In ‘Altijd iets te vinden’ verkent Wieteke van Zeil de kunst van het vormen van een oordeel op haar kenmerkende manier: detail voor detail. Wie naar kunst kijkt, voelt zich misschien geneigd er meteen iets van te moeten vinden. Maar om iets echt op waarde te schatten, kan het juist helpen je mening even voor je uit te schuiven. Ze geeft tips om tot nieuwe inzichten te komen, waardoor je een gewogen oordeel kunt vormen. Het boek bevat daarnaast zestig associatieve beschouwingen over kunstdetails, die de lezer aanmoedigen zelf onderzoekend te observeren. Want oordeel vormen is een kunst, en kunst kan ons helpen beter te oordelen.
Lees meer
24,99

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

Bindwijze
Paperback

Bekijk Ebook

24,99
Reserveer nu
Tijdelijk niet op voorraad

Reserveer jouw exemplaar bij Boekenwereld of kies hierboven, indien van toepassing, een andere variant

  • Gratis verzending
  • Direct bij nieuwe voorraad in huis
  • Binnen 14 dagen gratis retourneren binnen NL

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

  • Taal: Nederlands
  • ISBN: 9789045042237
  • Pagina's: 320 pagina's

Dit boek in de media

‘Wat een liefde, verbeeldingskracht een oogscherpte zijn er gevat in dit boek.’ – Abdelkader Benali

‘Deze publicatie bestaat uit meer dan 59 in de Volkskrant verschenen beschouwingen, die je als beginnend of geoefend kunstkijker kriskras kunt lezen. Van Zeil geeft ook tips over de kunst van het oordelen en beschrijft in vijf essays nieuwe manieren om naar kunst, geschiedenis en actualiteit te kijken.’ – Residence

De Volkskrant

'Een boek van onschatbare waarde.’ – Humberto Tan

‘Kunsthistoricus Van Zeil schrijft over details die haar intrigeren in kunstwerken van vroeger en nu, zoals een lichtreflectie of de kleur van huid. In deze bundel zijn circa 60 van deze korte kunstbeschouwingen verzameld. Ook zet ze uiteen waarom kunstkijken gebaat is bij het uitstellen van een oordeel en geeft ze zes tips om oordeelloos te observeren, onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast bevat de bundel vijf essays met nieuwe perspectieven op kunst, met onderwerpen als de kleur van Jezus, de onderwaardering van vrouwelijke kunstenaars en vernietiging als kunst. Toegankelijk en met vaart en humor geschreven. Het kijkgenot spat ervan af en is zeer aanstekelijk, zowel voor kunstkenners als leken.’ – NBD Biblion

‘Van Zeil beschouwt het onderzoekende en nieuwsgierige kijken als een plezier op zich. Een kunstwerk dat je niet begrijpt (een schilderij van Dali met een smeltende reuzentelefoon die een traan laat vallen op een soepbord), maakt de kunstdetective in je los. Dat er een oplossing uitkomt is niet zeker, maar het is dan ook vooral de zoektocht waar het om gaat.’ – Vrij Nederland

Vrij Nederland

‘Van Zeil zoemt op de honing af en laat je als lezer en kijker volop mee snoepen.’ – De Leesclub van Alles

De leesclub van alles

‘Van Zeil zet niet alleen aan tot meer reflectie en het weloverwogen vormen van een eigen mening, maar geeft je ook meer plezier in het kijken naar kunst.’ – Hollands Glorie

Luister hier de podcast met Wieteke van Zeil van Athenaeum Boekhandel.

‘Een prettig en leerzaam boek.’ – Leestafel

‘Van Zeil vertelt zo aanstekelijk over kunst dat je gelijk een tijdslot in een museum wil reserveren. Met een vlotte, geestige en effectieve pen vertelt ze over een kikker die uit een middeleeuws kraambed springt; over de verwantschap van Lil’ Kleine en middeleeuwse pausen; over de betekenis van een hit van Beyoncé en rapper Jay-Z voor het kijken naar Géricaults Vlot van Medusa. […] Tussen die korte kijkervaringen weet ze je in vijf essays te overtuigen van standpunten die allesbehalve gemeengoed zijn. Hoe Rembrandt ‘het vrouwelijke perspectief bezat’; waarom Banksy’s stunt bij Sotheby’s, met het half verscheurde ballonmeisje, eigenlijk is mislukt; hoe de transformatie van Jezus als ‘Kaukasische protohippie’ tot zwarte man is verlopen. Uit haar korte kunstbeschouwingen spreekt een ongelofelijk plezier in kennis.’ – NRC Handelsblad

‘Altijd iets te vinden nodigt lezers uit tot associëren, reflecteren en bovenal tot meer kijkplezier voor zowel beginnend kunstkijker als geoefende liefhebber.’ – Arts en Auto magazine

‘Zien is niet moeilijk. Je opent 's morgens je ogen, en je ziet. Maar kijken, de aandachtige vorm van zien, dat is andere koek. Voor Wieteke van Zeil is kijken een vak. Meerbepaald kunst kijken. Ze vertrekt vanuit een fragmentje, soms een klein niemendalletje uit een schilderij en waaiert dan uit met bespiegelingen over het volledige werk, over het oeuvre van de maker, en over de wereld waarin wij leven. Dàt is kijken.’ – Radio 1, België

Radio 1

Verkozen tot Boek van de Maand in Humberto op Radio1: ‘Met het openslaan van Altijd Iets Te Vinden stappen we een museum binnen, zo groot als het leven zelf. We wanen ons in Rome, Parijs, en Egypte, maar duiken ook zonder enige moeite in het huidige maatschappelijke debat. Dit werk brengt beweging in je gedachten. Loslaten van vastgeroeste ideeën is echter niet gemakkelijk. Er is durf voor nodig, om de kunst recht in de ogen te kunnen kijken. Na het lezen van dit boek is een ding zeker, in de reflectie van het kunstwerk zien we de wereld maar vooral ook onszelf.’ – Humberto, Radio 1

‘Kunst kan ons echt helpen beter te oordelen. Van Zeil maakt heel inzichtelijk hoe gekleurd onze blik op de wereld eigenlijk is, en biedt zo nieuwe perspectieven op de geschiedenis en de actualiteit. Een heel fijn boek.’ – Elle

Elle

‘Altijd iets te vinden is een heerlijke oefening in het fladderen door de kunstwereld. Wieteke van Zeil heeft een aanstekelijk vrolijke manier om je mee te nemen door musea, galeries en particuliere collecties dwars door de eeuwen en continenten heen.’

‘Het is heel mooi hoe Wieteke van Zeil in ieder hoofdstuk een detail van een beroemd kunstwerk weet uit te lichten.’ – Connie Goos (De Vrije Boekhandel) in MEZZA AD

Wieteke van Zeil

Wieteke van Zeil

Wieteke van Zeil is kunsthistoricus en journalist en schrijft de wekelijkse column Oog voor detail in de Volkskrant. Ze is regelmatig te gast in televisieprogramma’s als RTL Late Night en Tijd voor Max. Eerder schreef ze Dichterbij (2015) en Goed kijken begint met negeren (2018). Oog voor detail werd in 2015 bekroond met een European Newspaper Award.

Meer boeken van deze auteur
Geverifieerd door MonsterInsights