'Hier Max... hier is het misgegaan. Op het eiland. Na nos bunita Kòrsou.'
Curaçao, 1961. Op een septemberochtend laat taxichauffeur Roy Tromp zijn twaalfjarige zoon Max achter in de klas van broeder Daniel. Max blijkt een talentvolle jongen die ervan droomt om onderwijzer te worden. Broeder Daniel, zelf een kind van het eiland, wil hem daarbij helpen. Veertig jaar later is er van die droom niets terechtgekomen en vertrekt Max onverwacht naar Nederland, misschien wel voorgoed.
Tijdens...
‘Hier Max… hier is het misgegaan. Op het eiland. Na nos bunita Kòrsou.’
Curaçao, 1961. Op een septemberochtend laat taxichauffeur Roy Tromp zijn twaalfjarige zoon Max achter in de klas van broeder Daniel. Max blijkt een talentvolle jongen die ervan droomt om onderwijzer te worden. Broeder Daniel, zelf een kind van het eiland, wil hem daarbij helpen. Veertig jaar later is er van die droom niets terechtgekomen en vertrekt Max onverwacht naar Nederland, misschien...
Tegen het decor van de verpletterende verveling op het platteland tekent Frankrijks beroemdste literaire zoon Gustave Flaubert het leven van een vrouw die te gronde gaat aan haar illusies.
Kan het werk van een muzikaal genie een leven betekenis geven en van verwondering vervullen? De pianolessen van Madame Pylinska leverden Eric-Emannuel Schmitt meer dan alleen liefde voor Chopin op.
'Jij hebt misschien veel in Afrika gereisd, maar wat ik je zal vertellen, dat heb je nog nooit gehoord. Geen man kan zoveel verdriet verdragen. Jij zal huilen, en je zal iedereen aan wie je het vertelt, aan het huilen brengen.'
In Mali blues reist Lieve Joris van Senegal via Mauretanië naar Mali. De Afrikanen die ze onderweg ontmoet zijn overlevers, die beseffen dat ze niet langer op hun machthebbers hoeven te rekenen. Hoogtepunt in deze bundel - die bekroond werd met de driejaarlijkse...
over emoties bij dieren en wat ze ons zeggen over onszelf
ISBN 9789045042282
Dankzij de vele voorbeelden en de heldere taal van Frans De Waal is ‘Mama’s laatste omhelzing’ niet alleen een feest om te beluisteren, maar verandert het ook onze kijk op het gevoelsleven van dieren.
‘Man & macht’ is het nieuwste werk van Kate Manne, die wel de filosoof van de #MeToobeweging wordt genoemd. Zij biedt in ‘Man & macht’ een prikkelend nieuw denkkader om misogynie en mannelijk privilege te begrijpen. Wat vanzelfsprekend wordt gevonden voor een man, spreekt nog altijd niet vanzelf voor een vrouw – en dit veroorzaakt een fundamentele ongelijkheid. In ‘Man en macht’ analyseert Manne de werking van mannelijk ‘entitlement’ op tien gebieden, van aandacht,...
Halverwege de zestig besluit Oek de Jong, die nooit heeft willen autorijden, alsnog rijles te nemen. Plaats van handeling is Amsterdam, de stad waar hij al bijna vijftig jaar woont en die hij in de lesauto opnieuw en nu in al zijn uitgestrektheid ontdekt. Waarom is hij hier zo laat mee begonnen? Die vraag leidt terug naar hoe hij is geworden wie hij is. Beelden komen op: een bijna fatale rit in de auto van zijn moeder, hoe hij door een eenzelvige vader en moeder werd gevormd,...
Halverwege de zestig besluit Oek de Jong, die nooit heeft willen autorijden, alsnog rijles te nemen. Plaats van handeling is Amsterdam, de stad waar hij al bijna vijftig jaar woont en die hij in de lesauto opnieuw en nu in al zijn uitgestrektheid ontdekt. Waarom is hij hier zo laat mee begonnen? Die vraag leidt terug naar hoe hij is geworden wie hij is. Beelden komen op: een bijna fatale rit in de auto van zijn moeder, hoe hij door een eenzelvige vader en moeder werd gevormd,...
Bedrijven verspillen veel kapitaal door zich onvoldoende bewust te zijn van hun unieke kenmerken, hun DNA. Erger nog: in economisch zwaar weer worden die kenmerken als eerste wegbezuinigd. Dat gaat niet alleen ten koste van omzet en goodwill, maar betekent ook gemiste ontwikkelkansen en afnemende medewerkersbetrokkenheid.
Wessel Berkman laat praktisch en effectief zien hoe u het organisatie-DNA kunt activeren en in klinkende munt om kunt zetten. Daarvoor moet het aan twee...
Bevat onder meer het verhaal Drive my car. De gelijknamige film was op het filmfestival van Cannes goed voor de prijs voor het beste scenario en de Prijs van de Internationale Pers.