‘Het vergeten kwaad’ – Peter Delpeut over de Litouws-Amerikaanse cineast Jonas Mekas
Peter Delpeut was sinds zijn studententijd een groot bewonderaar van de Litouws-Amerikaanse cineast Jonas Mekas (1922-2019). Totdat de historicus Michael Casper in een artikel beweerde dat Mekas bepaalde gebeurtenissen in het Litouwen van de Tweede Wereldoorlog bewust is vergeten of verkeerd heeft voorgesteld. Delpeuts boek Het vergeten kwaad, werd tijdens een livestream bij Spui25 gepresenteerd en op 20 april was hij te gast bij Nooit meer slapen
In Mekas’ oeuvre was niet of nauwelijks plaats voor de moord op 2400 Joden op één dag in zijn geboortestreek. Michael Casper vond overigens geen indicatie dat Mekas aan de moordpartij zou hebben deelgenomen; hij roept Mekas dan ook niet zozeer ter verantwoording vanwege zijn daden, maar vanwege zijn geheugen. Mekas is zaken ‘vergeten’ die hij niet mag vergeten. Peter Delpeut probeert in Het vergeten kwaad te achterhalen wat dit betekent voor zijn bewondering en morele kompas tegenover Jonas Mekas. Moet hij hem veroordelen? Mág hij hem veroordelen? Deze middag spreken we over de vraag of je iemands persoonlijke herinnering kan en mag ‘cancelen’. Wat is de verantwoordelijkheid van de kunstenaar tegenover de geschiedenis? Wat geeft meer recht tot spreken: de persoonlijke herinnering of de geschiedschrijving gebaseerd op documenten? Bestaat er een recht op vergeten? En wat zijn de morele implicaties van ‘vergeten’?